Kennisbasis model (2012)

Tien domeinen

De kennisbasis lerarenopleiders bestaat uit tien domeinen:

  • Vier kerndomeinen, die elke lerarenopleider zou moeten beheersen.
  • Twee specialisatiedomeinen, die samenhangen met de specifieke context waarin de lerarenopleider werkzaam is en die specifieke kennis vereisen.
  • Vier aanvullende verbredingsdomeinen, waarin de lerarenopleider zich vooral gedurende zijn loopbaan verder kan ontwikkelen.

model kennisbasis

Leidende vragen

Voor ieder domein zijn vier of vijf leidende vragen ontwikkeld. Als antwoord op elk van de 45 kernvragen is een kort encyclopedisch overzicht gemaakt (het theoriedeel). Verder zijn bij de kernvragen praktijkvoorbeelden, uitnodigende vragen voor verdere reflectie en een korte literatuurlijst opgenomen.

Hoe te gebruiken?

De domeinen vormen een goede ingang voor het gebruik van de kennisbasis, maar er zijn ook onderwerpen die in diverse domeinen terugkomen.

Een voorbeeld daarvan is het onderwerp ontwikkelen en innoveren. Daarbij kan het onder meer gaan om de persoonlijke ontwikkeling van de lerarenopleider (domein beroep lerarenopleider/domein onderzoek), om de verdere ontwikkeling van een “pedagogy of teacher education” of van “pedagogical content knowledge” (domein opleidingsdidactiek/domein vakdidactieken), of om de innovatie van het curriculum, bijvoorbeeld in verband met samen opleiden (domein curriculum- en assesment/domein organisatie).

 

 

 

Vereniging van Lerarenopleiders